Werving klassenouders

Aan het begin van het schooljaar wordt er tijdens de informatieavond gevraagd wie er klassenouder wil worden. Dit kan eventueel ook door ouders samen gedaan worden.

Taken

• Bij organisatorische zaken assisteren of deze uit handen nemen van de leerkracht
  • Andere ouders betrekken bij activiteiten (rijden, begeleiden, meelezen, knutselen, enzovoort)
  • Aandacht besteden aan het wel en wee van de groep (bijv. bij ziekte, geboorte of andere ingrijpende gebeurtenissen); dit in overleg met de leerkracht
  • Ouders van nieuwe leerlingen betrekken bij de school
  • Overleg over thema’s die in de groep aan de orde komen, daar bijvoorbeeld materiaal voor verzamelen of activiteiten bedenken
  • Bij eventuele klachten van ouders over zaken die direct met school te maken hebben er voor waken daarin betrokken te raken; aan de betreffende ouders duidelijk maken dat klachten opgenomen moeten worden met in eerste instantie de groepsleerkracht en in tweede instantie met de directie.

Voor activiteiten waar hulpouders nodig zijn, kan door de leerkracht de klassenouder ingeschakeld worden. De klassenouder benadert alle ouders via de Klasbord app, www.klasbord.nl. De klassenouder houdt in de gaten dat niet altijd dezelfde ouders helpen. Bij schoolbrede activiteiten zullen de commissieleden (ofwel vanuit de Ouderraad, ofwel vanuit het team) het aantal gewenste hulpouders per groep aan de leerkracht doorgeven.