Het Centrum voor Jeugd en Gezin

Gezond en veilig opgroeien, dat wensen we voor alle kinderen. Daarom ziet het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) regelmatig alle kinderen. Al vanaf de geboorte bekijken we of kinderen gezond groeien en zich goed ontwikkelen.Met uw kind bent u al meerdere keren bij het CJG geweest. Met vragen over opvoeden en opgroeien, voor vaccinaties en de controle van groei en ontwikkeling. Nu uw kind op het basisonderwijs zit, krijgen u en uw kind regelmatig een uitnodiging voor een afspraak bij één van onze medewerkers.

CJG op de basisschool

Groep 2

Wanneer uw kind in groep 2 zit, ontvangt u een uitnodiging om samen met uw kind langs te komen voor een afspraak met de doktersassistent en de jeugdarts. Tijdens deze afspraak wordt uw kind gemeten en gewogen en onderzoeken we de motoriek. Daarnaast nemen we een ogen- en orentest af.

Naast deze lichamelijke onderzoeken gaat de jeugdarts met u in gesprek over vragen die u heeft. Deze vragen kunnen gaan over de opvoeding, thuissituatie of gezondheid van uw kind.

Bij de uitnodiging ontvangt u twee vragenlijsten om in te vullen. Deze worden gebruikt tijdens het gesprek. Met uw toestemming worden de resultaten van deze afspraak met de leerkracht besproken, omdat we met de school samenwerken en hij/zij uw kind dagelijks ziet.

9 jaar: vaccinaties

In het jaar dat uw kind 9 jaar wordt, krijgt uw kind twee vaccinaties: de DTP-prik tegen difterie, tetanus en polio en de BMR-prik tegen de bof, mazelen en rode hond. U ontvangt van te voren thuis een uitnodiging om met uw kind te komen voor deze vaccinatie bijeenkomst.

Bovendien krijgen meisjes in het jaar dat zij 12 jaar zijn een oproep van het CJG om zich te laten vaccineren tegen baarmoederhalskanker. Deze HPV-vaccinatie wordt  twee keer gegeven.  De inentingen zijn gratis.

Alles onder één dak!

Het CJG bij u in de buurt is dé plek waar ouders/verzorgers, kinderen, jongeren en professionals terecht kunnen met vragen over gezondheid, opvoeden, opgroeien en verzorging. Als u het nodig vindt, biedt het CJG u en uw kind (van -9 maanden tot 19 jaar) ook advies en ondersteuning.

Er werken jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en pedagogen,om  samen met u, gezond en veilig opvoeden en opgroeien van uw kind mogelijk te maken.

Contact

Het CJG Vlaardingen is op elke werkdag tussen 8.30 uur – 17.00 uur te bereiken op de Burgemeester van Lierplein 5, 3134 ZB te Vlaardingen. Het algemene telefoonnummer is: 010-4608190.

Kijk voor meer informatie op www.cjgvlaardingen.nl

Met vriendelijke groet,
Marga Wijburg